Klaver Lily is een van de grootste telers van lelies wereldwijd. Dit Noord-Hollandse familiebedrijf koopt al jarenlang bollen in, brengt ze tot bloei en zorgt dat op het juiste moment (denk aan feestdagen) lelies in de winkel liggen. Dit is een nauwkeurig proces, waarbij de jarenlange ervaring van de familie goed van pas komt.

Bloembollen, en dus ook lelies, worden in een specifieke periode in het jaar geteeld en gerooid. Om ervoor te zorgen dat er het hele jaar door lelies beschikbaar zijn, worden de bloembollen centraal opgeslagen, geprepareerd en gekoeld, zodat ze op afroep beschikbaar zijn. Iedere soort onder op maat gemaakte omstandigheden. Organisaties zoals Klaver Lily uit Heerhugowaard kopen deze bloembollen op, planten ze in kassen en zorgen dat ze op het juiste moment klaar zijn voor verkoop. En dit hele proces van planning, inkoop, bezetting in de kassen, bloeiperiode, kosten tot benodigd fust is door Itium samengebracht in een low-code applicatie op maat.  

Planningsproces volledig geautomatiseerd

De data die bij elke bolsoort komt kijken is heel gevarieerd. Er zijn verschillende soorten en maten. Niet alle bollen gaan even lang de grond in of hebben dezelfde mate van bemesting nodig. Daarnaast moeten de kassen waarin de bollen groeien en bloeien goed bezet zijn. Een lege kas kost geld, dus moet er direct na het oogsten weer een nieuwe lichting bollen klaar liggen. Om dit proces in goede banen te leiden gebruikten de collega’s bij Klaver Lily een uitgebreid systeem van Excel overzichten. Dit werkte, maar was ook kwetsbaar en niet overal toegankelijk. Daarom besloten zij een aantal jaar geleden om over te stappen op een webbased applicatie, gemaakt met APEX. De low-code oplossing van Oracle. En Itium kreeg de opdracht om deze applicatie te ontwikkelen.

Geautomatiseerde interface met koelhuizen

Klaver Lily gebruikt de tool voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld om bloembollen af te roepen. Er is een geautomatiseerde interface met een aantal koelhuizen, waaronder de grootste van Nederland in Lisse. Hiermee kunnen ze eenvoudig en snel partijen bollen afroepen. Daarnaast gebruik Klaver Lily de tool om de bezetting van de kassen in te plannen, factuur controle uit te voeren en hebben ze het fust beter in beeld. 

Dit laatste klinkt mogelijk als een detail, maar fust in de bloembollenwereld is een kostbaar goed. Ondanks dat ze duur zijn, raken ze dikwijls uit beeld. Ze gaan mee met leveringen of leeg naar een verzamelpunt om te vullen met bollen. Regelmatig verdwijnt er dan fust van de radar. De kosten die hierbij komen kijken kunnen oplopen. Daarom heeft Itium in de webbased tool ook expliciet aandacht besteedt aan dit deel. Via de op maat gemaakte interface kan Klaver Lily goed zien hoeveel fust het terrein heeft verlaten, waar het is en wanneer het terug hoort te komen. 

Een corrupte harde schijf 

Klaver Lily is tevreden over de tool en over de samenwerking met Itium. Na de oplevering heeft Itium regelmatig verbeteringen doorgevoerd in het systeem en geholpen waar nodig. Een aantal weken geleden werd de nachtmerrie van menig groot bedrijf werkelijk en was deze ondersteuning hard nodig. Het systeem van Klaver Lily werkte niet meer. Aan de telefoon begrepen de collega’s van Itium al snel dat het een ingewikkeld en serieus probleem was, dus stonden ze de volgende dag voor de deur. Zonder systeem liep de organisatie grote kans op schade en bijkomende kostenposten. 

“Midden in het planningsseizoen van de bollen hadden we opeens een mega probleem. Een corrupte server in de week dat de jaarplanning in de afrondende fase zat. Daar heb ik slapeloze nachten van gehad. Gelukkig wist Itium met de bestanden die nog op de back-up stonden de hele database weer op te bouwen in één dag tijd. Beide medewerkers gingen als dank voor de snelle service met een mooie bos lelies naar huis, dat was wel het minste wat wij konden doen. Al had ik ze allebei wel kunnen zoenen van blijdschap.’  aldus Lydia Klaver, CFO bij Klaver Lily.

Er bleek sprake te zijn van een corrupte harde schijf. De informatie die werd gelezen vanaf de harde schijf was niet volledig, daardoor was de bijbehorende database niet beschikbaar. Er was wel een backup, maar deze was gemaakt van de kapotte harde schijf waardoor deze niet gebruikt kon worden. Klaver Lily stond met lege handen. De collega’s van Itium kwamen er gelukkig achter dat een aantal database files op de backup wel beschikbaar waren en zijn vervolgens op een nieuwe omgeving de database opnieuw gaan inrichten. Hier hebben zij de files aan gekoppeld en daarmee de kern van het systeem vervangen. Omdat APEX, de tool die werd gebruikt, ook in de database zit, was het probleem van de data én de applicatie hiermee tegelijkertijd verholpen. Ondanks de downtime van het systeem, was Klaver Lily binnen twee dagen weer up and running. Met alle informatie en systemen die zij nodig hebben. 

De volgende logische stap naar meer veiligheid is een migratie naar de cloud, waar APEX ook te gebruiken is. Daarmee kunnen dit soort rampen voorkomen worden.

Ook overstappen op een low-code tool?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van de low-code tools van Oracle? Of weten of jouw organisatie de overstap kan maken? We denken graag met je mee. Plan geheel vrijblijvend een kennismakingsgesprek in.