Van AI hype naar AI business

ir. Bauke den Otter
Senior BI & Data specialist
T: +31 (0)6-24700066
E: botter@itium.nl
Winnen op techniek is heel moeilijk
Vier ingrediënten voor een winnende AI strategie
Recent zijn vier ingrediënten voor een winnende AI strategie* beschreven:
1) Het hebben van unieke data ten opzichte van de concurrentie.
Unieke data vormt het belangrijkste ingrediënt. Tegenstrijdig is dat de grote data gedreven organisaties zoveel data absorberen en voor iedereen beschikbaar maken dat het een hele uitdaging is om iets te hebben wat een ander niet kan bieden.
2) Het hebben van experts met specifieke domeinkennis.
Bij datgene wat je ontwikkelt zal je nog altijd specifieke domeinkennis nodig moeten hebben om een goed algoritme te creëeren. Het is essentieel om aan de juiste knoppen te draaien en de gegevens voor te bewerken voordat het aan het model gevoerd wordt. Je hebt mensen nodig die binnen de domeinen de data begrijpen en hoe de onderlinge verbanden tussen deze data werken. Pas dan ontstaan de beste algoritmes.
3) Je positie in de workflow
Systemen met kunstmatige intelligentie die geïntegreerd zijn in de dagelijkse manier van werken zijn het meest waardevol. Deze systemen hebben een grote “stickiness”. Als deze AI systemen zelflerend zijn kunnen zij zichzelf continu verbeteren en aanpassen aan veranderende omstandigheden. Hierdoor kan echt het onderscheid gemaakt worden ten opzichte van traditionele systemen.
4) De concrete klantwaarde van wat geleverd wordt.
Heeft de oplossing de potentie om iets 10 keer of 100 keer te verbeteren. Dat laatste is uiteraard waardevoller. Neem het voorbeeld van de zelfrijdende auto. Deze techniek heeft de potentie om de bestuurder geheel overbodig te maken en een enorme toegevoegde waarde te leveren. Dit vraagt uiteraard wel veel vertrouwen in het algoritme en roept morele en juridische vragen op.
*Bron: Techcrunch
Op korte termijn gaan we van de tweede naar de derde digitale golf: Van mobile first naar AI first. De AI business zal zich razendsnel ontwikkelen en de impact zal groter zijn dan de verschuiving naar mobile. Elk bedrijf en organisaties wordt geraakt door deze ontwikkeling.
Welke strategie heeft u en welke ingrediënten zijn er te onderkennen? Graag helpen we u verder met het uitstippelen van de juiste strategie. Neem vrijblijvend contact met ons op.